eller
Brugernavn eller kodeord er forkert
Din konto er låst
Profilen er blevet slettet
Logger du normalt ind med Facebook? Log ind med Google

Udlejning af værelse

Gode råd til dig, der vil udleje dit værelse 

Hvis du er en af dem der går og overvejer at udleje dit ekstra værelse men er lidt i tvivl om hvordan du skal gribe det an er der her nogle forskellige gode råd til både lejekontrakt, annonceskrivningen og de andre mere praktiske ting, man skal tænke over inden man begynder søgning efter en lejer. 

Der er mange gode grunde til at få sig en roommate og leje sit ekstra værelse ud. For det første får man lavere udgifter og dermed flere penge til sig selv. Man er to om at dele de huslige pligter og det kan også gøre det lidt sjovere. Husk også på, at din nye roommate kan blive en af dine venner for livet! 

Annoncen 

Først og fremmest handler det om at kigge efter en lejer, som man faktisk har lyst til at bo sammen med. Det kan gøres på mange måder, men de fleste vælger dog at benytte sig at de mange boligportaler på nettet, hvilket ofte viser sig at være mere effektivt og ikke helt så tidskrævende som en printet annonce i avisen. Når man skal opslå en annonce, som udlejer, er det vigtigt at gøre sig klart hvad det er man reelt har at byde på. 

Her er der nogle ting, som er nyttige at gøre klart fra starten og have med i sin annonce: 

- En præsentation af dig selv, hvor du bl.a. kan fortælle noget om hvordan du er som person og noget om hvad du bruger din tid på i hverdagen. 
- Størrelsen af værelse og lejeligheden i alt 
- Er der fælles stue? 
- Er der opvaskemaske? Men også hvordan forventningerne er til opvask og rengøring. 
- Må man ryge? 
- Hvordan er reglerne omkring høj musik og gæster? 
- Er der internet inkluderet i prisen? 
- Andre ting, som du gerne vil have på det rene inden I underskrifter kontrakten. 

Selvom det er vigtigt at have klargjort sine forventninger inden man flytter sammen med sin nye roommate er det også vigtigt at finde ud af om kemien er der og her er det især nyttigt at man bruger portalerne på nettet, så man kan skrive lidt frem og tilbage inden man beslutter sig for at åbne sit hjem for personen. Hvis du formår at lave en personlig og realistisk opvejet annonce med hensyn til regler og andre praktiske ting vil du uden tvivl få fat i en lejer på meget kort tid! Du kan f.eks. oprette din annonce og finde mange lejere her: www.findroommate.dk 

Lejekontrakten 

Når du har fundet din nye roommate, som du ønsker skal leje dit værelse, er det en god idé at I har både en mundtlig og en skriftlig aftale. Selvom man er venner eller kender hinanden i forvejen er det også en god idé at begge har skrevet under på hvordan reglerne er og hvad der skal ske hvis der f.eks. går noget i stykker i lejligheden. Vidste du for eksempel, at det faktisk er din pligt, som udlejer, at have en lejekontrakt, hvis din lejer kræver det? 

Her er der nogle overordnede ting, som du skal huske at have med i din lejekontrakt: 

- Fulde navn på både dig og din lejer 
- Oplysninger om værelset og hvilke andre områder lejer har brugsret til. Er der f.eks. adgang til vaskemaskine eller fælles have/stue? 
- Lejeforholdets begyndelse og ophør 
- Betaling af leje og andre udgifter forbundet med lejemålet – det er f.eks. oplysninger omkring den månedlige leje og hvor og hvornår det skal betales. 
- Depositum og forudbetalt leje 
- Opgørelse om varme, vand og el hvis lejer selv skal betale for dette 
- Lejemålets stand ved ind- og fraflytning for at sikre, at der ikke er nogle komplikationer når lejer flytter ud igen. 
- Andre særlige vilkår, som du ønsker skal overholdes. Det kan f.eks. være omkring rygning, kæledyr, støj eller andre helt basale ting, som du mener er vigtigt at få slået på plads inden indflytning. 

Hvis du ikke helt har mod på at lave din egen lejekontrakt kan du downloade en gratis lejekontrakt her: http://www.mbbl.dk/publikationer/lejekontrakt-til-privat-udlejning 

Fastsættelse af huslejen 

Når du skal fastsætte huslejen er det vigtigt at du først og fremmest er realistisk omkring hvad du tror andre er villige til at betale. Hvis lejer ikke synes det er rimeligt kan de jo til hver en tid klage til Huslejenævnet og få dem til at vurdere om værelset lever op til den husleje der kræves. 

Huslejen skal passe sammen med både størrelsen på lejligheden, beliggenheden og de faciliteter, der er til gængelige i lejligheden. Er køkkenet eller toiletter f.eks. lige blevet renoveret eller er der adgang til fælles have? Det kan også være at huslejen kan stige en smule, hvis værelset er møbleret. 

Det er en god idé at kigge på hvad andre tager for deres værelse i det område som du bor i og måske kigge på om deres værelser er i samme stand som dit. Du kan også vælge at kontakte en ejendomsmægler i området og høre om de har et bud på en pris, men det kan også hurtigt blive mere besværligt end det egentlig er. 

Depositum og forudbetalt husleje 

Normalt svarer depositummet til en månedshusleje og det må maksimalt svare til tre måneder husleje. Der er mange der bruger depositummet for at sikre sig imod ikke at blive ruineret, hvis der er nogle ting der går i stykker under lejemålet. 

Men husk på, at depositum og forudbetalt husleje maksimalt må svare til seks måneder husleje til sammen. Du kan dog under lejemålet ændre i depositum og forudbetalt leje, hvis der ændres i huslejen. 

Beskatning af lejeindtægten

Den husleje som du får ind hver måned fra din roommate skal du huske er skattepligtig og det er derfor vigtigt at kigge nærmere på skattereglerne for at sikre sig, at man ikke får et skattesmæk eller straffes for skattesvig. 

Lejeindtægten, som er skattepligtig, svarer til den samlede lejeindtægt inklusiv særskilt betaling for el, gas, varme, vand og telefon. Du får dog fradrag i din lejeindtægt og det kan du gøre enten ved bundfradrag eller regnskabsmæssigt fradrag. 

Bundfradrag 

Hvis du vælger at bruger metoden med bundfradrag forventer SKAT ikke at se en opførelse over dine lejeindtægter og lejeudgifter. Den del af lejeindtægten som overstiger bundfradraget skal du betale skat af og du kan ikke trække udgifter såsom lys, varme, vand og ejendomsskab fra. 

Der er forskellige regler for bundfradraget for henholdsvis lejlighedsejerne, lejerne og andelshaverne. Fælles for dem begge er dog, at så længe indtægten ved udlejningen ikke overstiger bundfradraget, så er den skattefri. Som udlejer skal man også huske at oplyse sin nye indtægt til SKAT ved at skrive det ind i sin forskudsopgørelse og årsopgørelse som henholdsvis kapitalindkomst eller personlig indkomst. 

Hvis du er ejer af lejligheden svarer bundfradraget til 1,33 % af den ejendomsværdi, der gælder for indkomståret, men det er dog altid mindst 24.000 kr. 

Hvis du er lejer eller andelshaver af lejligheden svarer bundfradraget svarer til 2/3 af den samlede årlige husleje eller boligafgift og det er inklusiv acontovarme og boligstøtte, hvis du får det. 

(kilde: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284) 

Regnskabsmæssigt fradrag 

Du kan også vælge at gøres det med en anden metode, hvor du skal lave en opgørelse over lejeindtægter og –udgiver. SKAT har nemlig ret til at se denne opgørelse, hvis du har opgivet at bruge denne metode. 

Ved den regnskabsmæssige fradragsmetode skal du betale skat af indtægten, efter at de faktiske udgifter er blevet trukket fra. Det kan f.eks. være at værelset er udlejet og du kan derfor trække vedligeholdelsesudgifterne og afskrivningerne på inventaret fra, men det gælder ikke for hårde hvidevarer. 

Hvis du er ejer af lejligheden skal du først og fremmest huske at oplyse indtægten som en kapitalindkomst på din forskudsopgørelse og din årsopgørelse. Det er det endelige resultat af indtægt minus udgifter, du skal skrive under din årsopgørelse og du kan derfor trække udgifterne til el, gas, varme og vand fra her. Derudover er det en forholdsmæssig andel af ejendomsværdiskatten der kan trækkes fra og du skal derfor oplyse de antal udlejede dage i årsopgørelsen. 
 
Hvis du er lejer eller andelshaver af lejligheden skal indtægten oplyses som en personlig indkomst på din forskudsopgørelse og årsopgørelse. På årsopgørelsen kan du trække de forholdsmæssige udgifter fra til el, gas, varme og vand. Det som du kan trække fra er den del af huslejen, som reelt svarer til det areal af boligen, lejeren benytter, og set i forhold til hvor længe du udlejer værelset. 

Har du først valgt at bruge bundfradragsmetoden kan du godt skifte til den regnskabsmæssige fradragsmetode, men du kan ikke gøre det den anden vej rundt! 

Du kan læse mere om skattereglerne for udleje af et værelse eller en bolig en del af året på SKAT’s hjemmeside eller via dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284 

Opsigelse af lejer 

Selvom du er glad for din roommate til at starte med kan der sagtens opstå problemer undervejs og det kan nogle gange blive nødvendigt at opsige lejeren. Normalt er opsigelsesfristen på 1 måned, men det afhænger også af, hvad I kan aftalt i kontrakten. Opsigelsesfristen kan godt være længere, men den kan aldrig være kortere end 1 måned. 

Når lejer vælger at flytte ud 

Inden din nye roommate flytter ind er det en god idé at tage billeder af værelset og måske andre faciliteter, som er fælles. Disse billeder er især relevante, når lejer vælger at flytte ud igen og I sammen kan gennemgå værelset for eventuelle ting, som skal udbedres af lejer. Dette skal selvfølgelig også være en del af lejekontrakten og det er derfor også en god idé at skrive hvor lang tid lejeren har til at reparere de ting, som er gået i stykker.

Når alt dette så er sagt, så synes vi bestemt du skal komme igang med din udlejning. Der er masser af gode muligheder for at finde en super roommate, og chancen for et venskab for livet.